Vilka kommer att vinna i natt?

Hej!
 
Är hjärndöd max, fick feber och genomförde kortfilmsinspelningen under helgen. Inte tänker jag sabba min enda heliga natt i varje år dvs ha uppesittarkväll för Oscargalan! Men detta år kommer jag att.. för första gången försöka sova och vakna under natten. jag hoppas verkligen att jag kan somna.. och vakna!!! 
 
Här ger jag mina gissningar. Har ej sett ett par viktiga filmer bl a "Du gör mig galen!" och "Zero dark thirty".
 

Bästa film

”Amour”
”Argo”
”Beasts of the Southern Wild”
”Django Unchained”
”Les Misérables”
”Berättelsen om Pi”
”Lincoln”
”Silver Linings Playbook”
”Zero Dark Thirty”

 

Jag hejar absolut på ARGO! Skulle va såå skräll! Jag tycker att Argo har allt! Men.. skulle inte bli förvånad om Lincoln vinner. Eller varför inte Amour? 

 

Bästa manliga huvudroll

Bradley Cooper i ”Silver Linings Playbook”
Daniel Day-Lewis i ”Lincoln”
Hugh Jackman i ”Les Misérables”
Joaquin Phoenix i ”The Master”
Denzel Washington i ”Flight”

 

Många hejar på Daniel i Lincoln.. det kan stämma, Oscar gillar tunga och "självbiografiska" roller.. Men jag blev imponerad av Washington.. skulle va trevligt om han vinner! 

 

Bästa manliga biroll

Alan Arkin i ”Argo”
Robert De Niro i ”Silver Linings Playbook”
Philip Seymour Hoffman i ”The Master”
Tommy Lee Jones i ”Lincoln”
Christoph Waltz i ”Django Unchained”

 

Jag röstar för Waltz, gillar honom verkligen, han är alltid bra men gissar att Robert kan vinna. Hoffman blev nominerad som bästa biroll 3 ggr inom de senaste 5 åren typ.. så kanske han denna gången?

 

Bästa kvinnliga huvudroll

Jessica Chastain i ”Zero Dark Thirty”
Jennifer Lawrence i ”Silver Linings Playbook”
Emmanuelle Riva i ”Amour”
Quvenzhané Wallis i ”Beasts of the Southern Wild”
Naomi Watts i ”The Impossible”

 

Jag hejar på Chastain trots jag ej sett filmen. Men är säker på att Riva vinner!

 

Bästa kvinnliga biroll

Amy Adams i ”The Master”
Sally Field i ”Lincoln”
Anne Hathaway i ”Les Misérables”
Helen Hunt i ”The Sessions”
Jacki Weaver i ”Silver Linings Playbook”

 

Hathaway tar priset! Hennes största hot är Field!

 

Bästa foto

”Anna Karenina”
”Django Unchained”
”Berättelsen om Pi”
”Lincoln”
”Skyfall”

 

Anna Karenina borde vinna!

 

Bästa kostymdesign

”Anna Karenina”
”Les Misérables”
”Lincoln”
”Spegel spegel”
”Snow White and the Huntsman”

 

Anna Karenina hoppas jag på. Lincoln eller Les misarables ligger bra till!

 

Bästa regi

”Amour” Michael Haneke
”Beasts of the Southern Wild” Benh Zeitlin
”Berättelsen om Pi” Ang Lee
”Lincoln” Steven Spielberg
”Silver Linings Playbook” David O. Russell

 

Alla och jag tippar att Spielberg vinner inatt. Haneke kan också vinna! 

 

Bästa dokumentär (långfilm)

”5 Broken Cameras”
”The Gatekeepers”
”How to Survive a Plague”
”The Invisible War”
”Searching for Sugar Man”

 

Sugar måste väl få stateyett eller? :) 

 

Bästa redigering

”Argo”
”Berättelsen om Pi”
”Lincoln”
”Silver Linings Playbook”
”Zero Dark Thirty”

 

Argo, ingen diskussion från min sida!

 

Bästa utländska film

”Amour” Österrike
”Kon-Tiki” Norge
”No” Chile
”A Royal Affair” Danmark
”War Witch” Kanada

 

Amour, ingen diskussion här också! Självklart hejar jag dock på norsk eller dansk film! 

 

Bästa scenografi

”Anna Karenina”
”The Hobbit: An Unexpected Journey”
”Les Misérables”
”Berättelsen om Pi”
”Lincoln”

 

Anna Karenina.. måste väl?!? Eller Lincoln kan också vinna. 

 

Bästa visuella effekter

”The Hobbit: An Unexpected Journey”
”Berättelsen om Pi”
”The Avengers”
”Prometheus”
”Snow White and the Huntsman”

 

Hmm.. har ju ej sett Hobbit så.. ren gissning tror jag kanske Pi kan vinna. 

 

Bästa manus efter annan förlaga

”Argo”
”Beasts of the Southern Wild”
”Berättelsen om Pi”
”Lincoln”
”Silver Linings Playbook”

 

Argo!!! 

 

Bästa originalmanus

”Amour”
”Django Unchained”
”Flight”
”Moonrise Kingdom”
”Zero Dark Thirty”

 

Hoppas på Flight eller Zero...

 

Ja, nu tvingar jag att gå ut och handla som t ex redbull, m&m och lite chips så jag kan hålla mig vaken fram till kl ca 06! Les Misarables blir teman inatt, vilket känns extra kul för jag såg den på bio och den var fantastisk! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback